kirsten

Sanna mina ord

Tjejsnack #30

Publicerad 2009-11-02 19:13:01 i Tjejsnack,

Högtider

1. Finns det någon helgdag som du tycker är helt onödig?
Nej, faktiskt inte. Alla fyller ju sin funktion på ett eller annat sätt. Mera ledigt åt folket :)

2. Om du skulle införa en helgdag, vilken/varför?
Jag skulle vilja ha tillbaka Annandag pingst. Saknar faktiskt att ha en långa helgen! Blev ju inte direkt bättre att få 6:e juni som man inte får som ledigt i mitt yrke. Fusk! Samt att vi i Sverige aldrig kommer att fira vår nationaldag på samma sätt som Norge.

3. Tycker du att skolavslutningar ska vara i kyrkan?
Jag har bara firat skolavslutningarna på julen i kyrkan. Dessa brukade man då gå i samlad trupp där de äldsta eleverna fick vara fackelbärare. Det var så himla mysigt! Men de sommaravslutningen behöver absolut inte vara i kyrkan.

4. Vilken högtid är din favorit, varför?
Julen och Midsommar. Julen för att det är den helg på året då verkligen hela familjen samlas. Javisstdet blir sjukt hektiskt. Men det är ändå mysigt. Midsommar för att det är sommar och en tid på året då jag samlas med mina vänner :) Har blivit en riktig tradition.
 
5. Vad tycker du om halloweenfirande?
Jag tycker att det är tokigt att det förväxlas med vår Alla helgona. Vi har ju aldrig firat Halloween på det sättet som England eller USA. Man kan ju undra om vår helgdag kommer att försvinna helt och alla glömmer bort att minnas sina avlidna släktingar? Att barnen som växer upp idag inte kommer att förstå att det är en annan typ av helgdag? Nej, jag tycker att om det ska vara så ska man antingen fira Halloween den 31 oktober då det är på riktigt eller helgen innan vår All helgona.

Tjejsnack

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela