kirsten

Sanna mina ord

Min graviditet

Publicerad 2011-05-04 12:56:38 i Bebis,

Den här listan hittade jag hos Josefine , som för övrigt har en väldigt trevlig och intressant blogg!

1. När fick du reda på att du var gravid? Juli 2010, dagen innan vi åkte till Tunisien på semester.
2. Hur gammal var du? 27.
3. Hur tog din partner det? Då vi försökt bra länge så blev han superglad!
4. Mådde du mycket illa? Njae, jag mådde visserligen inte tip top, men oftast handlade det om att jag inte ätit som jag borde och borsta tänderna var galet svårt!
5. Var du känslig? Jo, absolut. Tårarna kom mycket lättare :P
6. När kände du bebisens första sparkar? Hm, jag kände nåt redan v14, galet tidigt men de riktiga sparkarna kom inte förens runt v 20.
7. Var du ofta orolig? Ja, jag var orolig mest hela tiden. Martin var det inte alls. Så vi kompletterade varandra bra där.
8. Sparkade bebisen mycket? Ja, mest hela tiden!
9. När började du läcka bröstmjölk? Oj, det var tidigt och inte alls särskilt kul!
10. Fick du bristningar? Japp, alldeles för många. Men de bleker väl med tiden får vi hoppas.
11. Blödde du någon gång? Ja, precis i början. Men inget efter det.
12. Hur många Ultraljud gjorde du? 3 stycken, först RUL i v20, sedan två stycken extra i slutet för att se så att bebisen verkligen hade vänt på sig och låg med huvudet nedåt.
13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag hade från örjan bestämt mig för att klara mig på endast lustgas, min andning och TENS. OM jag inte klarade mig på det så ville jag eventuellt ha EDA.
14. Hur började din förlossning? Jag vaknade vid 3.30 på morgonen av att jag behövde gå på toaletten och då gick slemproppen, direkt efter detta så startade värkarna. Vattnet gick inte förens vid 01.00 natten efter.
15. Hur många timmar tog din förlossningen? Om vi räknar på från när vi kom in till sjukhuset så tog det totalt 18 timmar!
16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
17. Hur mycket var du öppen när du kom in? 3 cm
18. Vilken smärtlindring tog du? Jag tog endast lustgasen då vi fick ta bort TENS:en direkt efter att vattnet gått då de var tvungna att mäta bebisens hjärtljud hela tiden.
19. Dragen med sugklocka? Nej
20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Ca en timme
21. Blev det komplikationer? Nej
22. Vad tyckte du var jobbigast? När de skulle undersöka mig och när de skulle tappa mig på kiss.
23. Var du rädd för något? Nej, jag var aldrig rädd faktiskt.
24. Skrek du? Hahaha, ja det kan man säga! Men det var för att få fram mitt jävlar anamma!
25. Hur många var inne i förlossningsrummet? 1 barnmorska, 1 undersköterska, 1 barnmorskestudent, Martin och jag. Sen med jämna mellanrum kom det in en extra barnmorska som berättade var läkaren sagt om det värkstimulerande.
 
26. Hade du någon nära med dig? Min underbare Martin!
27. Fick du sy? Ja, några stygn blev det. Men barnmorskan sa att det var väldigt ovanligt att en förstagångsföderska sprack så lite :)
28. Vilken vecka födde du i? V 41+1
29. Vad var vikt och längd på bebisen? 3565 gram, 52 cm lång
30. Ammar du? Ja, plus att vi ger ersättning.
31. Hur gammal är bebisen nu? 3 veckor och 4 dagar
32. Vad tyckte du om förlossningen? Jag är riktigt nöjd med min förlossning. Visst, den tog tid men jag klarade mig på endast lustgas och under det krystningsarbetet så var jag helt utan smärtstillande. Det är grymt vilka krafter vi besitter!
33. När kommer nästa barn? Hahah, direkt efter förlossningen så kände jag att ALDRIG nånsin kommer det att bli ett barn till. Men nu kan jag absolut tänka mig att gå igenom detta en gång till. Men det får vänta några år :)


Sista bilden på magen, togs den 2 april

Kommentarer

Postat av: Magdalena

Publicerad 2011-05-06 11:26:10

har du gjort listan själv? tänkte om jag fick stäla den av dig? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela