kirsten

Sanna mina ord

Det där med barnmat

Publicerad 2011-10-10 15:38:11 i Mat & Bak,

När Thilde började äta puréer så köpte jag de smaker som fanns från Semper och Hipp för att se vad hon gillade för att sedan se vad hon gillade. Efter det så började jag göra puréerna själv. Jag menar det är inte direkt svårt att koka grönsaker och sedan mixa dem med mixerstaven eller köra den i matberedaren beroende på hur stort kok man gör. Min tanke var att jag, när Thilde sedan ska börja äta mat med kött, fisk och kyckling, skulle köpa färdiga burkar. Tyckte att det kändes för jobbigt att laga allt själv. Men så började jag tänka efter att ha läst om barnmat i böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" av Mats-Eric Nilsson att nej, jag vill att hon ska få ren mat från början. Nog för att de inte lägger till så mycket tillsatser i barnmaten, men ändå. Jag som dessutom gillar att laga mat, varför skulle jag inte göra det till Thilde då för? Det mesta kommer ju hon att kunna äta som vi äter, så det är ju bara att plocka bort en del innan jag lägger till salt och så. När det gäller att inte ha tid eller vad det kan finnas för ursäkter så är det bara att prioritera bort lite annat, så svårt är det ju inte.

Jag har till exempel idag varit uppe sen tidig morgon, hann trots detta mysa med Thilde en lång stund innan vi faktiskt gick upp ur sängen. Vi har varit på Öppnis och sjungit med vackra stämmor och hunnit leka lite med de andra barnen. Thilde har sovit middag och sover nu för andra gången idag. Vi har hunnit käka lunch och lekt med pulvermått och en och en annan vanlig leksak. Thilde har suttit med mig i köket med sina mått och jag har under tiden kokat ihop både morots- och palsternackspuré då det för tillfället är hennes favoriter. Då hennes sista köpta fruktburk tog slut vid lunchen så har här kokats äppelmos utan socker på egenplockade äpplen, så ekologiskt det kan bli! Klockan är lite efter tre och jag har fortfarande en stor del av den här dagen kvar!

Så jag kommer att laga den mesta maten till henne i fortsättningen med. De gånger det kommer att funka attta med mina iskuber så kommer jag att göra det men de gånger det inte kommer att gå eller om det är helt slut i både frys och kyl så absolut, visst kommer jag att köpa burkar då. Jag tycker att det är ett bra komplement, men när man ofta ser att den första och största ingrediensen i burkarna är vatten så känner jag mest bara nej...

Anledningen till att jag endast köpt från Semper och Hipp är att jag bojkottar Nestlé, det har jag gjort i många många år då jag tycker att deras sätt att behandla vår värld inte är helt ok. Varken mot djur i djungeln eller mot barnen i Afrika. Här kan ni se en video från Greenpeace, men jag varnar känsliga för att se den...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela