kirsten

Sanna mina ord

Daimkopia

Publicerad 2012-12-16 08:30:00 i Mat & Bak,

Vi fortsätter väl med recepten eftersom ni bett om dem ;) Detta är även det ett recept från Jenny, vad annars? Grymt goda och faktiskt väldigt enkla att tillaga! Så ni som oroar er för att ni inte skulle klara av det, det gör ni!
 
 
Daimgodis
 
Du behöver:
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
 
Garnering:
200 gram mjölkchoklad

Så här gör du:
Koka upp grädde, socker,och sirap i en kastrull.
Det ska sjuda fram tills det klarar ”kulprovet”
Godiset ska alltså inte bli hårt som en vanlig Daim utan mer åt det sega hållet.
Beroende på hur tjock du vill ha kolan så väljer du mindre/större form att hälla ut kolan på.
Lägg ett bakplåtspapper i botten- för att underlätta när du ska ta upp kolan och skära den i bitar.
Smält mjölkchokladen över vattenbad och bred den sedan över kolan .

Låt svalna lite innan du skär i lagom bitar. Men den ska inte hunnit bli kall för då är det väldigt svårt att skära den i bitar. Jag valde att skära dem ytterliggare en gång så det blev trianglar då kolan blev seg och jag vill att man ska kunna ta en lagom stor bit.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela