kirsten

Sanna mina ord

Tjejsnack #34

Publicerad 2009-12-07 21:28:30 i Tjejsnack,

Barnböcker

1. Om du skulle skriva en barnbok, vad skulle den handla om?
Jag har faktiskt skrivit en barnbok faktiskt. Eller flera. Ingen publicerad dock. Jag har alltid tyckt om att skriva och leva mig in i berättelser. De har handlat om allt möjligt, kärlek, problem osv. Bara för att man är barn har man ju faktiskt sina egna problem :)

2. Vad läste du i din barndom?
Mycket Astrid Lindgren och böcker som jag och min bror fick ärva av våra kusiner. Senare blev det mycket Kitty och Tvillingarna. För att sedan bytas ut mot tyngre böcker, då barnböckerna var lite för lätta för mig. Läste redan som 11-åring Inte utan min dotter. En väldigt tjock och tung bok för en sån liten tjej.

3. Din favoritbarnboksförfattare?
Astrid Lindgren alla gånger! Tänkte på det sist nu i helgen då vi var hemma hos Martins bror och tjejerna där kollade på Madicken. Vilken fantasi den kvinnan har haft!

4. Vilken av Astrid Lindgrens figurer är din favorit, varför?
Lotta på Bråkmakargatan är en favorit. Hennes humör och allt är så himla festligt. Men jag gillar även Ronja Rövar dotter. Berättelser från svunnen tid har alltid fascinerat mig.

5. En bok du har köpt/skulle ha köpt till ditt barn?
Jag kommer att vilja blanda. Astrid Lindgren, Alfons Åberg med mera med mera. En saga de absolut ska få är den med kaninerna. Ni vet där en svart hamnar bland de vita och tvärtom. Det är en bok jag själv gillade när jag var liten :)

Tjejsnacks hemsida

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2009-12-08 18:54:19

Hehe jag håller inte riktigt med där :) Den är lite tramsig med sångerna men det andra är så himla kul =) Men absolut... trolltider och Sunes jul var grymma julkalendrar de också! Tycker alltid att det här julmyset saknas när det ska vara så modernt hela tiden! Den sämsta genom tiderna är nog alla fall Alram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela