kirsten

Sanna mina ord

E621

Publicerad 2009-01-12 22:10:47 i Allmänt,

Jag har ju som sagt börjat läsa boken Den hemlige kocken, som handlar om allt fusk med vår mat. Man skulle kunna tro att man blir skadad av en sådan bok, men nej jag tycker inte det. Jag får upp ögonen för saker istället. Visst, man vet att vissa produkter är bra mycket sämre än ursprungsprodukten. Men i denna bok får man ju inte bara veta sånt som man redan vet. Jag har den senaste veckan lärt mig att t.ex Brämhults och Tropicanas apelsiner är ca 10 månader gamla när de pressas till sin "färska" juice. Det är inte konstigt att jag inte tål nån apelsinjuice om jag inte gjort den själv.

Jag har lärt mig att kaffebönorna som finns i affären är OK i ca en månad, sen har den tappad väldigt mycket smak. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om detta eftersom jag inte ens dricker kaffe. Men många andra gör ju det. Tänk då på kaffet som redan är malet, när man malt det själv av bönorna håller det ca en dag, men det vi köper som redan är malet då...det har man ju kvar bra mycket längre...knasigt är det. Men där har de ju då lyckats pressa ner en massa annan skit för att få det att hålla.

Det är en bra bok helt klart. Ta smakförstärkaren E621 som ett exempel. Jag har inte direkt tänkt på den, jag har hört Anna Skipper prata om glutamat hit och glutamat dit. Men när man endast hör talas om dem tänker man inte på att de faktiskt finns där som utfyllnad i vår mat för att ge smak åt kött som i sig borde smaka kött. Men icke, de flesta skinkor som vi har på smörgåsen innehåller detta ämne. Vanlig korv som vi steker innehåller detta. Bara för att köttindustrin ska kunna hålla sina kostnader nere och kunna trycka in både vatten och annan skit i korv som borde innehålla just kött.

Idag gjorde vi ett litet test. Jag hade plockat fram korv till middagen, men det fanns endast två korvar i och det blir lite lite till middag. Så jag bad Martin köpa ett paket till och sa då att han helst skulle hitta nåt utan denna tillsatts. Det fanns inte ett endaste litet paket utan i vår Ica-butik. Så han köpte det ändå. När jag sedan såg att de korvar jag plockat fram är från en lokal slaktare utanför Nora så kände jag att detta kommer ju att bli skoj. När vi lagat till maten tog jag först en tugga av slaktarens korv. Helt OK, (jag tycker inte så mycket om korv) men när jag sedan tog en tugga av den andra köpa mångproducerade korven så ville jag helst bara spotta ut den. Den smakade inte alls gott!

Det är inte OK att ha det på detta vis! Jag tycker inte det. Jag vill lägga mina pengar på mat som jag gillar! Nu förstår jag ju varför jag inte tycker om korv. Jag gillar inte den konstgjorda smaken. Inte ens konsistensen var lik slaktarens korv. Som hade både smak och utseende om man kan säga så om en korv ;) Nej, hädanefter ska detta smakämne försvinna från mitt hem! Inte bara för att det smakar illa utan för att man efter forskning sett att detta kan ge både den ena och den andra sjukdomen såsom bröstcancer, prostatacancer, inflammationer i hjärnan och jag vet inte vad. Nej tack!

Omslagsbild: ISBN 9789170373893, Den hemlige kocken : det okända fusket med maten på din tallrik Läs den! Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

Kommentarer

Postat av: Saga

Publicerad 2009-01-13 11:51:04

Bra inlägg. Intressant. Läste en artikel om han som skrivit boken för nåt tag sen. Vilken tur att jag inte äter korv.

Postat av: Saga

Publicerad 2009-01-13 11:52:23

Bra inlägg. Intressant. Läste en artikel om han som skrivit boken för nåt tag sen. Vilken tur att jag inte äter korv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela