kirsten

Sanna mina ord

Mera godis åt folket!

Publicerad 2012-12-15 21:47:20 i Mat & Bak,

Nåt som jag tror kommer bli en stor hit på godisbordet i år är dessa, de kommer definitivt vara mina i alla fall! Även dessa från Jenny.
 
Chokladfudge med valnötter
 

Du behöver :
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
1 msk honung
100 – 150 gram mjölkchoklad (jag tog 150g)
100 gram grovhackade valnötter (eller mer om man vill det, jag köpte med skal och knäckte och skippade att grovhacka dem )

 

Så här gör du:
Vänd ner grädde, socker och sirap i en kastrull och låt koka upp till 120 grader eller tills smeten klarar av kulprovet.Blanda sedan ner honung, smör, nötter och vänd sist ner chokladen.Rör tills du fåt en jämn och fin smet. Häll upp i en bakpappers-klädd form ca : 15*25 cm. (Jag valde en plåt med bakpapper på och så formade jag smeten till den storlek jag önskade) Låt svalna, skär lagom stora fina bitar och lägg upp i en skål.

 

 
 
 

Kommentarer

Postat av: Emma Söderström

Publicerad 2012-12-17 22:00:05

Gjorde den idag o det funkade inte för mig ... ville inte bli en fudgesmet, utan blev lös =( .... Kunde dock göra små kulor av smeten o lägga dem i knäckformar, så jag har nu fudgebollar =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela