kirsten

Sanna mina ord

Om du bara ska göra en sorts julgodis i år

Publicerad 2013-12-15 23:00:21 i Life as we know it, Mat & Bak,

Dags för jul igen och det innebär ju som bekant att jag gör en hel massa julgodis, kanske någon sort för mycket. Kanske...
 
I år testade jag en ny sort som jag hittade hos Jenny, dock råkade jag av misstag ha i 2 dl sirap för mycket och fyllde på med 1 dl grädde. Trodde det skulle gå väldigt illa, men icke! Nedan finner ni det korrekta receptet
 
Lakritsfudge
 

Du behöver  :

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
1 msk honung
150 gram Marabou med saltlakritssmak
10 krossade turkisk peppar (jag tog nog 15-20 st)

Gör så här :

Koka upp grädde, socker och sirap i en stor kastrull. Låt det koka till 120 grader (jag kokade till 123-124) eller tills smeten klarar av kul-provet. Rör därefter ned honung, smör och hackad choklad. Rör tills du får en jän och fin smet. Häll upp i en form med bakplåtspapper i botten, vilket gör det enklare att få upp fudgen sedan. Häll de krossade karamellerna över och låt stelna och skär därefter i valfritt stora bitar.

Tips! Krossa inte pepparn och låt stå nån längre stund. För då har du en riktigt stor klump med kross ;)

 Jag skojar inte, dessa var så förbaskat goda! Troligen det godaste jag gjort hittills!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela