kirsten

Sanna mina ord

Het afrikansk kycklinggryta

Publicerad 2013-02-07 09:00:00 i Mat & Bak,

Detta behövs till 4 personer:
500 g kycklingfilé i bitar
100 g finhackad gul lök
2 klyftor vitlök, pressade
2 msk olivolja
salt och peppar
140 g selleri (1 stjälk ca 35 g)
1 finhackad chili
1 tsk curry
1 tsk ingefära
2 msk tomatpuré
2,5 dl kokosmjölk
2 tsk socker
100 g vindruvor
2 tsk finrivet limeskal
½ dl hasselnötter
3 dl jasminris
200 gröna bönor
 
Gör så här:
Stek kyckling, gul lök och vitlök i olja i en stekpanna eller gryta. Skär sellerin i fina tunna strimlor på längden. Rör ner dem, chilin, curry, ingefära, tomatpuré, kokosmjölk och socker. Låt koka i 5 minuter. Tillsätt vindruvorna som får koka med i några minuter så att de mjuknar. Avsluta med att tillsätta limeskal och grovt hackade hasselnötter. Servera grytan med ris och kokta gröna bönor.
 
Är inte så där jätteförtjust i selleri så det har jag inte haft i denna gryta, Martin är nötallergiker så även de har vi skippat. Gröna bönor hör inte heller till favoriten, men jag tänker som så att ni kan ju gilla det och tar därför med allt innehåll. Vi kokar inte heller med vindruvorna utan lägger bara på dem som garnering vid servering.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kirsten

Kirsten, eller Christine för den som vill är 30 år gammal och är inflyttad Stockholmare sen 4 år tillbaka. Bor här tillsammans med mitt livs kärlek Martin och vår dotter Thilde som kom till världen den 9 april 2011. Här får ni följa vårt liv, från bebisprat till allt annat som handlar om mig och det jag gillar

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela